ADR Vraagbaak
Het ADR roept nogal eens vragen op. Heb je ook een vraag?
Stel hem aan onze ADR-Vraagbaak redacteur Steef Fierens via redactie (@) chemische-logistiek.nl en wellicht zie je je vraag (+antwoord) de volgende keer terug in ons magazine.
Vol.1, Vol. 2 en de correcties 2021 van het Engelstalige ADR zijn in te zien op onze site. Ook vindt je op onze site de Nederlandse 2021-versie van het ADR.
Op zoek naar een specifiek ADR voorschrift? Gebruik de zoekfunctie hieronder op deze pagina en vul hier het
ADR hoofdstuknummer of je zoekterm in.
Mogen gevaarlijke goederen worden vervoerd met een elektrisch aangedreven voertuig?
Alles wat te maken heeft met voertuigeisen is terug te vinden in Deel 9; Voorschriften inzake de constructie en goedkeuring van voertuigen. Om de vraag te kunnen beantwoorden is het nuttig te bezien wat het ADR verstaat onder voertuigen. In 9.1.1.2 (Definities) is...
Ik weet dat IBC’s maar tot een bepaald gewicht gestapeld mogen worden. Is dat ook zo voor doosjes waarin we onze LQ’s versturen?
De vraag gaat over het behandelen van zendingen (colli) met gevaarlijke stoffen. Hoewel er (vanwege de eventueel beschikbare hoogte) onderscheid gemaakt zou kunnen worden tussen stapelen van colli in een opslag en een vrachtwagen zal het logisch klinken dat er aan de...
We zaten een documentaire te kijken en ons viel op dat er op reddingsvlotten geen sticker zit terwijl er volgens mij echt wel gevaarlijke stoffen in zitten. Hoe zit dat?
Er is een grote verscheidenheid aan reddingsmiddelen verkrijgbaar. Wanneer het gaat over reddingsmiddelen die moeten worden opgeblazen (vlotten, eilanden, etc.) zijn deze ruwweg te verdelen in: UN2990 (Reddingsmiddelen, automatisch opblaasbaar, 9) UN3072...
Waarom mag ik aanstekers niet als LQ verzenden, maar de bussen navulling (die veel groter zijn) wel?
De vraag gaat over aanstekers, UN1057 (Aanstekers, 2.1 - 6F) die worden vergeleken met busjes navulling, UN1950 (Aerosolen, 2.1 – 5F). Zowel de aanstekers als de busjes met aansteker-navulling bevatten veelal butaan, een brandbaar gas. De classificatiecodes (6F en 5F)...
Waarom mag ik als particulier geen doosje met verfspullen versturen, maar een bedrijf wel?
Het ADR maakt geen onderscheid tussen diverse ‘rechtspersonen’ en ‘natuurlijke personen’. Het schrijft wél zaken voor wanneer het gaat over het vervoeren van gevaarlijke stoffen, c.q. de zaken die er mee samenhangen, zoals het ‘versturen’ dat in de vraag wordt...
Ondanks de goede voornemens is het stoppen met roken niet gelukt. Geldt het rookverbod alleen wanneer ik brandbare stoffen en -goederen geladen heb?
Er wordt niet gezegd of men roken tijdens het feitelijke vervoer bedoelt en/of het gaat over colli, tanks etc. Het ADR kent echter diverse voorschriften die te maken hebben met roken. In hoofdstuk 7.5 (Algemene voorschriften inzake het laden, lossen en de behandeling)...
Wanneer ik 10 vaten Methanol UN1230, 3, (6.1), II wil vervoeren, moet ik dan voor een beveiligingsplan kijken naar het hoofdgevaar (etiket 3) of het bijkomend gevaar (etiket 6.1)?
Deze vraag gaat over ADR 1.10.3 (Voorschriften voor gevaarlijke goederen met een hoog gevarenpotentieel). In ADR 1.10.3.1.2 is gesteld: Gevaarlijke goederen met een hoog gevarenpotentieel in klassen anders dan klasse 7 zijn die welke in tabel 1.10.3.1.2 hieronder...
Wanneer ik met m’n busje met daarin gevaarlijke stoffen naar het zuiden ga, pak ik wel eens de pont. Dan rijd ik dus niet over de weg. Is dat dan vervoer over binnenwater?
Het ADR schrijft voor waaraan moet worden voldaan bij vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. Op zich lijkt het logisch dat dan alleen rijdend vervoer wordt bedoeld. Sterker nog: in 1.2.1 (definities) wordt bij vervoermiddel gesteld: een voertuig of wagen voor...
Na een omvangrijke schilderklus hebben we bijna een container vol met lege verfblikken die weg moeten. Die verf is zeer brandbaar. Moeten de lege blikken ook als klasse 3 worden verstuurd?
Deze vraag gaat waarschijnlijk over producten als UN1263, verf of verf-verwante producten. Wanneer blikken ‘leeg’ zijn zal er toch altijd een restant(je) achterblijven; het is nu eenmaal de eigenschap van de meeste verfsoorten dat ze zich hechten aan de ondergrond,...