Wanneer men over oplaadbare batterijen spreekt, wordt veelal bedoeld dat het om lithium-ion-batterijen gaat. Er is in de vraagstelling sprake van een -kennelijk- verschil tussen toepassingen; Het is daarom aannemelijk dat er geen sprake is van het gebruik van lood-zuur batterijen.

De vraag gaat over boten. Een boot is doorgaans bedoeld om vracht, levende have of personen te vervoeren. Wanneer de boot wordt aangedreven door een motor met lithiumhoudende batterijen komen we terecht bij UN3171 (Voertuig met accuvoeding of apparaat met accuvoeding). Bij dit UN-nummer hoort onder andere bijzondere bepaling 388, waarin is gesteld:
Positie UN 3171 is alleen van toepassing op voertuigen aangedreven door natte batterijen, natriumbatterijen, batterijen van metallisch lithium of lithium-ion-batterijen en uitrusting aangedreven door natte batterijen of natrium batterijen die met de batterij(en) ingebouwd worden vervoerd
.

De vervolgvraag zou kunnen zijn wat (in het kader van deze bepaling) het verschil tussen voertuigen en uitrusting is. Dezelfde bijzondere bepaling 388 geeft het onderscheid aan:
Voor de toepassing van deze bijzondere bepaling worden onder voertuigen zelfaangedreven apparaten verstaan die zijn ontworpen om een of meer personen of goederen te vervoeren. Voorbeelden van dergelijke voertuigen zijn auto’s, motorfietsen, scooters, voertuigen of motorfietsen met drie of vier wielen, vrachtwagens, locomotieven, fietsen (rijwielen met trappers en een motor) en andere voertuigen van dit type (bijv. zelfbalancerende voertuigen of voertuigen die niet met ten minste één zitplaats zijn uitgerust), rolstoelen, trekker-maaiers, zelfaangedreven bouwmaterieel en landbouwmachines, boten en luchtvaartuigen. Dit geldt ook voor voertuigen die worden vervoerd in een verpakking. In dit geval is het mogelijk dat bepaalde onderdelen van het chassis/frame worden verwijderd om het in de verpakking te krijgen.

Voorbeelden van uitrusting zijn grasmaaiers, reinigingsmachines of modelboten of -vliegtuigen. Apparatuur aangedreven door batterijen van metallisch lithium of lithium-ion-batterijen worden ingedeeld in de posities UN 3091 BATTERIJEN VAN METALLISCH LITHIUM IN APPARATUUR of UN 3091 BATTERIJEN VAN METALLISCH LITHIUM VERPAKT MET APPARATUUR of UN 3481 LITHIUM-ION-BATTERIJEN IN APPARATUUR of UN 3481 LITHIUM-ION-BATTERIJEN VERPAKT MET APPARATUUR, naargelang het geval. Lithium ion batterijen of batterijen van metallisch lithium die zijn aangebracht in een laadeenheid en die zijn ontworpen om stroom te leveren buiten de laadeenheid moeten worden ingedeeld in de positie UN 3536 LITHIUMBATTERIJEN INGEBOUWD IN LAADEENHEID, lithium-ion batterijen of batterijen van metallisch lithium.

Het wezenlijke verschil is het ‘ontworpen om’ personen of goederen te vervoeren. Een plezierbootje is inderdaad gemaakt om mensen te vervoeren; een gemiddelde modelboot overduidelijk niet.

Wanneer een modelboot anders wordt aangedreven dan door natte batterijen of natrium batterijen (die met de batterij(en) ingebouwd worden vervoerd), moet deze modelboot niet als UN3171 worden ingedeeld, maar als UN3481 (Lithium-ion-batterijen in apparatuur of Lithium-ion-batterijen verpakt met apparatuur), waarvoor andere (bijzondere-) bepalingen gelden. Bijzondere bepaling 388 is dan niet van toepassing. Er is dan geen sprake van een ‘vrijstelling’ zoals bij een plezierboot.