Recente berichten
Nieuwste SZW-lijst van kankerverwekkende stoffen en processen
In de Staatscourant is begin deze maand de nieuwste SZW-lijst met CMR-stoffen gepubliceerd door het ministerie van SZW. Deze lijst vervangt de versie van juli 2020. Bekijk de nieuwe SZW-lijst op onze site en check of wijzigingen in deze lijst gevolgen hebben voor het...
ADR en ADN 2021
In CLM Ed. 4 besteedden wij al aandacht aan de beperkte wijzigingen in het ADN 2021. Op onze website is nu de Engelstalige versie van het ADR 2021 terug vinden: - ADR 2021, Vol. 1 (EN) - ADR 2021, Vol. 2 (EN) - ADR 2021, Correcties Ook het ADN 2021 is te downloaden op...
Veiligheidsdocument voor kleinschalige Elektriciteit Opslag Systemen (EOS’en)
Li-ion accu’s als opslag voor energie op kleinschalig niveau in de vorm van 'powerwalls' of 'thuisbatterijen' komt steeds vaker voor. Vanwege het ontbreken van veiligheidskaders heeft het Instituut Fysieke Veiligheid een document met uitgangspunten opgesteld om veilig...
Gezond werken met een slimme helm
Gevaarlijke en ongezonde werksituaties voorkomen is overal het doel. Helaas lukt dit niet altijd en overlijden er jaarlijks zo’n 3.000 mensen aan de gevolgen van langdurige blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Om dit te veranderen heeft TNO de ‘Virtual Occupational...
Nieuwsberichten


ADR en ADN 2021
In CLM Ed. 4 besteedden wij al aandacht aan de beperkte wijzigingen in het ADN 2021. Op onze website is nu de Engelstalige versie van het ADR 2021 terug vinden: - ADR 2021, Vol. 1 (EN) - ADR 2021, Vol. 2 (EN) - ADR 2021, Correcties Ook het ADN 2021 is te downloaden op...
Veiligheidsdocument voor kleinschalige Elektriciteit Opslag Systemen (EOS’en)
Li-ion accu’s als opslag voor energie op kleinschalig niveau in de vorm van 'powerwalls' of 'thuisbatterijen' komt steeds vaker voor. Vanwege het ontbreken van veiligheidskaders heeft het Instituut Fysieke Veiligheid een document met uitgangspunten opgesteld om veilig...
Gezond werken met een slimme helm
Gevaarlijke en ongezonde werksituaties voorkomen is overal het doel. Helaas lukt dit niet altijd en overlijden er jaarlijks zo’n 3.000 mensen aan de gevolgen van langdurige blootstelling aan gevaarlijke stoffen. Om dit te veranderen heeft TNO de ‘Virtual Occupational...
Internationale foundation voor chemische logistiek opgericht
De oprichting van de International Foundation for Chemical Logistics (IFCL) is een feit. Deze internationale stichting heeft als primaire doel het vergroten van de veiligheid binnen de chemische logistiek. De secundaire doelen zijn het streven naar internationale...
ADR 2021 en ADN 2021 in het Engels en Frans beschikbaar
De 2021 versies van de ADR en de ADN in het Engels, Frans en Russisch zijn beschikbaar. Deze codes voor het wegvervoer gevaarlijke stoffen en de binnenvaart gevaarlijke stoffen zijn van kracht vanaf 1 januari 2021. De versies zijn weer twee jaar van kracht. Wanneer de...
Chemische Logistiek Magazine Ed. 4
CLM Ed. 4 is nu beschikbaar! Editie 4 staat weer vol met onderwerpen waar je binnen de chemische logistiek mee te maken kunt krijgen. Zo gaan we in op de ADR wijzigingen die per 1 januari gelden en de ADN wetgeving in combinatie met de ATEX-richtlijn. Ook de...
Onderzoek beginselen PGS15 met Safety by design
De oorsprong van de PGS15 ligt bij de ‘CPR15 reeks’ waarvan de oorsprong op haar beurt weer bij de Sandozramp bij Basel ligt. Op 1 november 1986, een paar maanden na de kernramp van Tsjernobyl voltrok zich, bij het bedrijf Sandoz, een van de grootste chemierampen in...
CLM Editie 3, september ’20
Chemische Logistiek Magazine Editie 3 Het ADR voor het transport van gevaarlijke stoffen over de weg is welbekend, maar hoe zit het met de IMDG Code voor dergelijk transport over zee? Waar zitten de grote verschillen en wat zijn veel gehoorde misverstanden? En waar...
Van een heleboel stoffen mis ik in kolom 20 van de stoffenlijst de gevi-code. Klopt dit?
Van een heleboel stoffen mis ik in kolom 20 van de stoffenlijst de gevi-code. Klopt dit? Ja, dat klopt. De gevaarsidentificatie- code in kolom 20 heeft uitsluitend betrekking op tankvervoer en op losgestort vervoer. De genoemde UN-nummers UN 2011 en UN 2012 zijn...
Mag ik nu wel of niet brandbare stoffen (ADR 3)
Mag ik nu wel of niet brandbare stoffen (ADR 3) en een oxiderende stof ADR (5/.1) op één en dezelfde pallet samenpakken? De vraag is vrij algemeen en zou duidelijker zijn met een specifiek voorbeeld met UN nummer van de stoffen. A.d.h. van het UN nummer kunt u in deel...
Wij zijn een transportbedrijf en beschikken over een crossdock. Wij beladen vrij. Moet ik bij de 1000 punten tabel ook rekening houden met de hoeveelheid diesel die er in mijn tank zit?
Wij zijn een transportbedrijf en beschikken over een crossdock. Wij beladen vrij. Moet ik bij de 1000 punten tabel ook rekening houden met de hoeveelheid diesel die er in mijn tank zit? Nee, randnummer 1.1.3.3. van de ADR geeft aan dat de voorschriften van het ADR...
Wij zijn een transportbedrijf en beschikken over een crossdock. Wij beladen vrij veel gevaarlijke stoffen en vragen ons af of wij verantwoordelijk zijn voor het feit dat verpakkingen niet UN gekeurd zijn.
Wij zijn een transportbedrijf en beschikken over een crossdock. Wij beladen vrij veel gevaarlijke stoffen en vragen ons af of wij verantwoordelijk zijn voor het feit dat verpakkingen niet UN gekeurd zijn. Hiervoor verantwoordelijk is in eerste instantie de verpakker...
Mag je met lege verpakkingen met klasse 3 door alle tunnels in Nederland rijden? Ik kan daar namelijk helemaal niets over vinden.
Mag je met lege verpakkingen met klasse 3 door alle tunnels in Nederland rijden? Ik kan daar namelijk helemaal niets over vinden. Ja, de lege verpakkingen van klasse 3 (behalve die van UN 3540) vallen onder de vrijstellingsgrenzen van 1.1.3.6.(1000 punten...
Ik heb mijn adr veiligheidsadviseur certificaat in vlaanderen gehaald. Is deze ook van toepassing in het buitenland?
Ik heb mijn adr veiligheidsadviseur certificaat in vlaanderen gehaald. Is deze ook van toepassing in het buitenland? De personen die werkzaam zijn bij de betrokkenen overeenkomstig hoofdstuk 1.4 en wiens taken betrekking hebben op het vervoer van gevaarlijke goederen,...
Moet een limited quantity altijd 10 bij 10 cm zijn?
Moet een limited quantity altijd 10 bij 10 cm zijn? Onder 3.4.7.1. van het ADR is aangegeven dat Colli die gevaarlijke goederen in gelimiteerde hoeveelheden bevatten gekenmerkt moeten zijn met het bekende zwart-met-wit etiket. Het kenmerk moet duidelijk zichtbaar en...
Toegang tot alle bladen
Lees alle premium gepubliceerde content
direct en overal online.
Bereik onze lezers
Bereik onze lezers doormiddel van het plaatsen van een advertentie.
Volg ons
Altijd op de hoogte van het nieuws uit CLM?
Volg ons op Social Media.