In samenwerking met het bedrijfsleven heeft branchevereniging voor de chemische logistiek VNCW recent een nieuwe Best practice gepubliceerd. Deze richtlijn, die specifiek is ontwikkeld voor het laden en lossen van tankwagens, richt zich op het waarborgen van de veiligheid tijdens deze risicovolle werkzaamheden. De Best practice geeft een gedetailleerde verdeling van taken en verantwoordelijkheden voor zowel de chauffeur van de tankwagen als de operator van het ontvangende bedrijf en is nu gratis te downloaden voor iedereen binnen de chemische logistiek.

Een belangrijke pijler binnen de nieuwe Best practice is de duidelijke taakverdeling tussen de betrokken partijen. De chauffeur heeft een groot aantal taken, terwijl de operator toezicht houdt en verantwoordelijk is voor het laad- of losproces namens het ontvangende bedrijf. Zo heeft de chauffeur de taak goed materiaal bij zich te hebben en is het de taak van de operator hierop te controleren. Het ontvangende bedrijf en de operator dienen over de veiligheid op het bedrijfsterrein te communiceren en de chauffeur moet de door hen opgelegde veiligheidsregels opvolgen. Dit kunnen zowel preventieve- alsook repressieve maatregelen zijn.

Naast de dagelijkse procedures bevat de Best practice uitgebreide scenario’s voor het geval er iets misgaat tijdens het laden of lossen en checklists.

Meer informatie en de Best practice zelf zijn te vinden op de website van branchevereniging VNCW.