In 2023 werd in Nederland ruim 657 miljoen ton aan gevaarlijke stoffen vervoerd via territoriale wateren, (spoor)wegen en pijpleidingen. Dit is 3,6 procent minder dan in 2022 en het laagste niveau sinds 2015. Vooral het binnenlandse vervoer van gassen daalde sterk, mede door de afgenomen aardgaswinning en de sluiting van het Groningenveld per oktober 2024. Ten opzichte van 2015 werd 56,6 procent minder gas binnen Nederland vervoerd. Tegelijkertijd is de aanvoer van vloeibaar aardgas (lng) per zeeschip de laatste jaren juist gestegen, vooral als alternatief voor Russisch gas na de inval in Oekraïne.
Gevaarlijke stoffen, zoals olie, benzine, ammoniak, vuurwerk en lithium-ion-batterijen, maken 36,9 procent uit van het totale goederenvervoer in Nederland. Het meeste vervoer van gevaarlijke stoffen verloopt via pijpleidingen (42,7 procent), al is dit aandeel gedaald door het lagere gasvervoer. Het vervoer per zeeschip groeide juist naar ruim 260 miljoen ton, vooral dankzij de toegenomen aanvoer van lng. Binnenvaart vervoerde 97 miljoen ton, vooral voor doorvoer, waarin zij een aandeel van 96,1 procent heeft. Het vervoer over de weg (2 procent) en spoor (0,8 procent) speelt een relatief kleine rol in het totaal. Deze cijfers komen uit recente statistieken van het CBS.
Lees verder op cbs.nl